söndag 19 april 2009

Först ut med TV-reklam?

Kommentarerna på Kristdemokraternas utspel på DN Debatt igår att partiet blir först ut att satsa på politisk TV-reklam har varit överlag positiva. Som väntat går vänsterblockets debattörer och bloggare i taket - vem skulle inte gjort det i deras ställe? Sanningen är ju att vi dagligen utsätts för en massa onyanserad politisk reklam i TV i form av alla dessa lobbyister, kändisar och proffstyckare som tillåts att uttrycka partipolitiska åsikter, halvsanningar och omdömen om både andra partier och politiker, ofta utan att bli emotsagda av någon. När har någon kristdemokratisk opinionsbildare fått tillgång till TV-kanalernas morgonsoffor på samma sätt?
Jag tror inte man kan utestänga det politiska budskapet från TV-reklamen och det är bl.a. därför som jag i partistyrelsen ställt mig positiv till att vi nu, rent formellt, blir först ut med detta. På så sätt kan vi också vara med och på ett ännu bättre sätt kunna påverka de etiska regler för hur den politiska reklamen kan och ska utformas. Jag är helt övertygad om att dessa regler kommer att påverka annan politisk reklam. Socialdemokraternas politiska skräckpropaganda från biodukarna före det förra valet visar med tydlighet att det finns partier som bör städa framför egen dörr innan man gnäller för mycket på andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar