lördag 23 maj 2009

Arbetarrörelsens pionjärer...

...skulle gråta blod om de såg hur dagens fackpampar förvaltar deras arv. Återigen är Wanja Lundby-Wedin i blåsväder. Nu handlar det om hur hennes make får bo gratis på tjänsteresorna till semesteranläggningen Riva del Sole i Toscana. Att detta skulle vara en skattepliktig förmån har hon inte ens funderat på, säger hon till Politikerbloggen.
.
Lite senare går hon i försvar i Expressen. Hon hävdar att eftersom inkomsterna från styrelseuppdraget beskattas i Italien har hon antagit att även förmåner från uppdraget ska beskattas i samma land. Enligt Sveriges Radio är det flera fackliga ledare som sitter i styrelsen för fackförbundens semesteranläggning Riva del Sole i Italien, som låter sin make eller maka bo gratis trots att det handlar om tjänsteresa.
.
Hur länge ska LO-kollektivet acceptera dessa utsvävningar på deras bekostnad? Och hur länge ska Wanja Lunby-Wedin lyckas slingra sig ur dessa pinsamheter som hon ständigt tycks hamna i? Finns det verkligen inte någon kompetent fackrepresentant som skulle kunna ersätta Wanja & Co? Det fanns en tid då arbetarrörelsen och facket stod för rättvisa och moral, och då man gjorde mycket gott för att lyfta sina medlemmar till högre lön och levnadsstandard. Idag handlar det uppenbarligen om något helt annat. Det kan i vart fall inte kallas solidaritet och rättvisa!

2 kommentarer:

  1. Som gammal socialdemokrat håller jag med dig. Det finns inte mycket kvar av de ideal jag växte upp med och som formade mig och mitt politiska val. Det är smärtsamt att konstatera. Idag är jag inte längre med i facket och min röst lägger jag mer på person än på parti. Och de personerna hittar jag inte hos (S).

    SvaraRadera
  2. Skrota facket!!!
    Lev som alla andra!!
    Själv är bäste dräng

    SvaraRadera