söndag 9 april 2017

40 år yngre – för en kväll!

























Första gången jag såg supergruppen Genesis var midsommaren 1977, då jag och en kompis tågluffade genom Europa. Väl i London lyckades vi ordna biljetter till det som blev en legendarisk konsert på Earls Court. Sommaren därpå stod vi intill scenen när gruppen gästspelade i ishallen i Malmö. Och samma kväll man genomförde sin utomhuskonsert i juli 2007 utanför Colosseum i Rom inför 500 000 åskådare fick jag åtminstone höra en liten del av konserten, den här gången utanför arenan eftersom vi anlände dit på semester samma kväll. 

När Steve Hackett, gitarrist i den enligt mig bästa uppsättningen av gruppen, besökte Nalen i Stockholm igår och spelade en rad låtar från Genesis-tiden stod jag på nytt intill scenen. Den här gången tillsammans med yngste sonen, som gav mig den här upplevelsen i julklapp! En upplevelse som gjorde mig 40 år yngre för en kväll!

I år är det 40 år sedan Genesis släppte albumet ”Wind & Wuthering” och naturligtvis spelades flera låtar från detta album tillsammans med en del nya Hackett-låtar. Medelåldern i publiken vittnade helt klart om vilken tidsepok Hackett, numera 67 år, representerar, men den progressiva rock som Genesis levererade då, står sig precis lika bra idag. För mig framstår han fortfarande som en av de bästa gitarristerna med en bred repertoar, alltifrån klassisk gitarr till tung rock.

Med tillkommande höft- och ledproblem funderade jag naturligtvis på hur jag skulle klara kvällen eftersom det bara var ståplatser på den här konserten. Först kö till insläppet, sedan en timmes väntan framför scenen innan konserten började och därefter en 2½ timmes konsert, innebar nästan fyra timmars ståplats, men det gick förvånansvärt bra. När konserten väl började var man - helt enkelt – plötsligt 40 år yngre! Tyvärr känns det inte riktigt på samma sätt i benen idag.

Fantastiskt roligt att få göra detta tillsammans med yngste sonen, som gav mig den här julklappen! Med tanke på fredagens terrordåd var det länge osäkert om konserten skulle bli av, men man valde till slut att genomföra arrangemanget. Även det är jag glad för. 

Tusen tack, Magnus, för att du gav mig den här upplevelsen och för att jag fick dela den med dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar