lördag 10 mars 2018

Fullt upp med träning och rehab




















För fem dagar sedan fick jag en ny höftled inopererad på ortopeden på Ljungby lasarett. Inte ens i min vildaste fantasi hade jag förväntat mig att det skulle fungera så otroligt bra redan från början. Jag mår ju, helt enkelt, fantastiskt bra. Värktabletterna gör naturligtvis sitt till, men att det skulle gå att vara så rörlig och befriad från smärta redan från operationsdagen hade jag inte trott. 

Redan ett dygn efter operationen, i tisdags kväll, fick jag åka hem med beskedet: "Nu har vi gjort vårt, resten av jobbet är ditt!" Med en apotekskasse full med medikamenter och med ett träningsprogram att följa under dygnets vakna timmar har det sedan varit fullt upp. Liggande och stående träning, upp och ner i trappan och fram och tillbaka genom huset. Redan i torsdags var jag tillbaka några timmar i kommunhuset, bl a för en intervju med SVT Småland, och för lite uppdatering.

När sedan vädret tillät det idag bestämde jag mig för en "långpromenad". Ja, i alla fall några hundra meter eftersom jag inte glömt sjukgymnastens råd; "Tänk på att du ska gå lika långt tillbaka!" Sedan får man ju också ha i minne att allt tar lite längre tid. Det fungerar redan att gå med en krycka och då har man ju i alla fall en hand fri att bära saker i.

I år är det drygt tio år sedan jag första gången fick diagnosen coxartros och besvären har sedan tilltagit mer och mer under de här åren. Dessutom har jag fått artrosen dubbelsidigt. Om det här resultatet håller i sig lär jag inte få svårt att motivera mig för att även åtgärda den vänstra sidan.

Min tacksamhet är i alla fall stor, först och främst till familjen och all personal på Ljungby lasarett som tagit hand om mig på ett så professionellt och personligt sätt! Tack också till alla er som på olika sätt uppmuntrat mig både före, under och efter operationen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar